Акції протесту на Хотинщині: як розвивається ситуація

Минуло 7 днів блокування дороги в Атаках. Люди кажуть, що і в спеку, і в дощ виходять на протест, бо переймаються майбутнім свого міста і не бачать іншого виходу, щоб їх почули високопосадовці.

Активісти продовжують блокувати дорогу національного значення. 7-го липня вони перекривали дорогу вже на двох пішохідних переходах. Акція протесту відбувається у форматі: 1 година перекривають рух, 15 хв – пропускають. Не перешкоджають лише легковикам, водіям, у котрих є нагальна потреба проїхати, різним службам, зокрема екстреним, рейсовим автобусам та автомобілям з пальним.

Ще на Чотирьох Корчмах поліція спрямовує вантажівки в об’їзд (через Новодністровськ), щоб уникнути їх великого скупчення.

Щодня кількість людей, які беруть участь в акціях, збільшується, 7-го липня їх вже більше сотні.

Протестувальники кажуть, що використовуватимуть й інші способи впливу, зокрема, відстоюватимуть свої права через суд. А також будуть посилювати свої дії. 6-го липня ситуація загострювалась, тому що з 14:00 до ночі не пропустили жодної вантажівки.

7 липня жителі Хотинського району також перекрили рух на трасі в напрямку Кельменців поблизу села Данківці.

Які були спроби врегулювати ситуацію?

Група представників Хотинської громади їздила в Київ на зустріч з головою профільного комітету Верховної Ради Андрієм Клочко. Де озвучила своє бачення щодо майбутнього центру, але позиція комітету не змінилася.

«Наші аргументи взагалі не бралися до уваги. Навіть такий аргумент як є в їхніх правилах «місто завжди має перевагу над смт», тобто однозначно місто має бути центром – вони проігнорували. Вони придумали вже те що в Кельменцях більша громада чим в Хотині. Йому кажуть що яка різниця це ж не громада має бути районним центром. Вони чіпляються до слів, перевертають їх. Вони всерйоз не сприймають нас» – висловився про зустріч активіст Олександр Брус.

«За методикою, при визначенні центру перевага віддається містам, мають зважати на те, де більше проживає населення, логістику. Хотинський район більший і за площею, і за населенням, у нас чотири ОТГ, а не лише Хотинська,» – заявляють активісти.

Центральна влада аргументує свою позицію тим, що Кельменці географічно будуть по центру і те, що у Кельменецькій ОТГ більша кількість населення.

Як зазначив на своїй сторінці у Facebook Віталій Безгін (народний депутат України, голова підкомітету з питань адмінтерустрою) – «Експертне моделювання, наведене на слайдах, чітко демонструє, що проектний район з центром в Кельменці покриває майже 100% населення території в 60 км зоні, в той же час проектний район з центром в Хотині покриває тільки 106 тисяч мешканців зі 158.

Додатковим аргументом також стає і той факт, що попри статус міста чи СМТ, якщо розглядати громади суто за критерієм населення, то остаточне населення Хотинської ОТГ складає 18470 осіб, а Кельменецької 32812 осіб.»

Щодо такого порівняння населення ОТГ – активісти заявляють, що помітили навмисне маніпулювання даними.
Справа в тому, що Хотинський район впродовж останніх років успішно розділився на 4 громади, з яких Хотинська має населення 18 тис., а в Кельменецькому районі поділу на громади не відбулося. Тому порівнюється практично частина одного району із іншим цілим районом. Населення ж всього Хотинського району 63 тисячі осіб, що в 1,5 рази більше за Кельменецький район з населенням 39 тисяч осіб.

На рахунок доступності варто звернути увагу на те, що в процесі децентралізації більшість виконавчих і відомчих обов’язків, які раніше громадяни отримували в райцентрах, надаватимуться на найближчому до людей рівні – рівні громад. Районні лікарні також залишаться не залежно від статусу колишнього райцентру. Тому роль нових районних центрів залишиться майже мінімальною, а разом з цим і вплив їхнього розташування. Бо майже усі питання місцеві зможуть вирішити в своїх ОТГ.

Про що говориться в методичних рекомендаціях щодо визначення адміністративних центрів?

Пункт 5. Адміністративні центри ОСР (одиниці субрегіонального (районного) рівня) визначаються в такій послідовності:
1) міста – обласні центри.
Будь-який населений пункт, розташований у межах 30-ти кілометрової зони доступності від межі міста – обласного центру, не може розглядатися як потенційний адміністративний центр ОСР;
2) міста, чисельність постійного населення яких становить не менше, ніж 50 тисяч осіб.
Якщо межі двох або більше міст, чисельність постійного населення яких становить не менше, ніж 50 тисяч осіб, розташовані один від одного на відстані менше, ніж 30 кілометрів, адміністративним центром ОСР визначається місто, чисельність постійного населення якого найбільша.

Кельменці не є містом, а також ні в Кельменцях, ні в Хотині немає населення 50 тисяч осіб. Тому, згідно з методичними рекомендаціями, не доречно порівнювати кількість населення.

Про порівняння кількості населення в зонах доступності згадується тільки в пунктах 10 та 11, які стосуються окремих випадків про які вказано у пунктах 8 та 9.
10. Адміністративним центром ОСР, сформованої згідно з підпунктом 1 пункту 8 цих Методичних рекомендацій, визначається населений пункт, чисельність постійного населення якого становить, як правило, більше, ніж 10 тисяч осіб, та в зоні доступності якого постійно проживає більше населення, ніж в зонах доступності інших населених пунктів, чисельність постійного населення яких становить більше, ніж 10 тисяч осіб (у разі їх наявності на території ОСР, сформованої згідно з підпунктом 1 пункту 8 цих Методичних рекомендацій).

  1. Якщо на територіях, розташованих за межами зон доступності адміністративних центрів ОСР, визначених згідно з критеріями, встановленими у пункті 5 цих Методичних рекомендацій, постійно проживає більше, ніж 150 тисяч осіб:
    1) на таких територіях може бути сформовано іншу (інші) ОСР з урахуванням критеріїв, встановлених у пункті 4 цих Методичних рекомендацій.
  2. Адміністративним центром ОСР, сформованої згідно з критеріями, встановленими у підпункті 2 пункту 9 цих Методичних рекомендацій, визначається населений пункт, розташований за межами 30-ти кілометрової зони доступності адміністративних центрів ОСР, визначених відповідно до критеріїв, встановлених у пункті 5 цих Методичних рекомендацій, чисельність постійного населення якого становить не менше, ніж 20 тисяч осіб, та в зоні доступності якого постійно проживає більше населення, ніж в зонах доступності інших населених пунктів, чисельність постійного населення яких становить не менше, ніж 20 тисяч осіб (у разі їх наявності на території ОСР, сформованої згідно з критеріями, встановленими у підпункті 2 пункту 9 цих Методичних рекомендацій).
  3. Якщо на територіях, розташованих за межами зон доступності адміністративних центрів ОСР, визначених згідно з критеріями, встановленими у пункті 5 цих Методичних рекомендацій, постійно проживає менше, ніж 150 тисяч осіб:
    2) на таких територіях може бути сформовано іншу ОСР за умови послідовного дотримання вимог щодо:
    а) можливості включення до території ОСР, що формується, частини територій із зон доступності суміжної (суміжних) ОСР за виключенням територій з 30-ти кілометрових зон доступності;
    б) чисельності постійного населення ОСР, що формується, та суміжної (суміжних) ОСР більше, ніж 150 тисяч осіб в кожній;
    в) наявності на території ОСР, що формується, населеного пункту (пунктів), чисельність постійного населення якого (яких) становить не менше, ніж 20 тисяч осіб.

На думку Віталія Безгіна в даному питанні має застосовуватися пункт 10 цієї методики.

Раніше Безгін заявляв що Хотин буде районним центром, але потім його позиція змінилась. Пояснюють це зверненням депутатської групи «Буковина» про визначення смт Кельменці як районного центру. Після якого почалося детальне вивчення цього питання експертами. Потім вони підтримали таку пропозицію, і до неї схилився комітет.

«Децентралізація у Чернівецькій області почала відбуватися централізовано, з порушенням усієї логіки цієї реформи, закладеної у 2014 році. Новий поділ області на укрупнені райони відбувся кулуарно, на догоду окремим депутатам та місцевої влади. У мешканців Хотина не було іншої можливості привернути уваги до цієї проблеми, ніж вдатися до акції протесту з перекриттям траси» – каже експерт, керівник інституту політичних і геополітичних досліджень Сергій Бостан.

Ілля Горбовий для TVA.UA

 

 

 

Реклама

Залишити коментар