Українські лікарні купують ліки від раку на 400% дорожче від міжнародних організацій
Регіональні онкодиспансери та державні установи закуповують ліки до 400% дорожче ніж міжнародні організації.
Таку статистику презентував Центр протидії корупції за результатами моніторингу закупівель ліків для онкохворих міжнародними організаціями та через систему Прозорро.
“394% склала різниця в цінах Закарпатського онкодиспансеру та міжнародної організації ПРООН за один і той самий препарат для лікування раку передміхурової залози, – стверджує Устінова Олександра, член правління Центру протидії корупції. – Мова йде про препарат “Бікалутамід”, виробництва компанії “Віста”. 394 % різниці в ціні – це ті “відкати” які і далі осідають в кишенях дистриб’юторів, лікарів та голів тендерних комітетів. На жаль, ми мусимо констатувати, що більшість схем, які раніше працювали на державних закупівлях ліків і були ліквідовані через міжнародні закупівлі – перемістилися в регіони”.
Серед найрозповсюдженіших схем завищення цін на препарати під час закупівель експерти ЦПК називають: кулуарні домовленості між учасниками ринку, об’єднання різних препаратів в один лот, прописування технічних завдань під певного виробника чи постачальника, від чого не захищена система Прозорро, а також реєстрація завідомо завищених цін на препарати в державному реєстрі
“Так, наприклад, деякі учасники в технічному завданні прописують необхідність поставок річної партії препаратів негайно, або протягом 6 годин з моменту підписання контракту, – розповідає Віталій Шабунін, голова правління Центру протидії корупції. – Не дивно, що переможцем тендеру стає аптека, розташована на території лікарні, співзасновником якої є головний лікар закладу. На жаль, саме через відсутність можливості контролювати написання технічних завдань, система Прозорро не може боротися з такими схемами. Ми спостерігаємо, що більшість схем, які працювали раніше на закупівлях національного рівня перемістились на закупівлі лікарень”.
Однією з найбільших проблем, яка була подолана закупівлями через міжнародні організації на централізованих тендерах, але залишилася в регіонах, аналітики ЦПК називають закупівлю ліків через недоброчесних дистриб’юторів.
Окрім того, що держава покриває лише половину необхідних препаратів для лікування дітей, та 20% дорослих з діагнозом онкологія, навіть ці гроші не завжди використовуються доцільно вважають експерти ЦПК.
За програмою дитячої онкології 40%, або майже кожен другий препарат, замовлений лікарями, є супровідним, а не основним лікуванням. Деякі з цих дорогих супровідних препаратів, як то антибіотики чи протигрибкові засоби, не рекомендовані для використання Всесвітньою організацією педіатрів-онкологів.
Фактично, багато з них закуповуються, проте не використовуються.
“Замовлення таких препаратів є лобізмом лікарів, оскільки придбати ці препарати в аптеці неможливо, – стверджує Олександра Устінова. Саме тому фармацевтичні компанії через своїх медичних працівників промотують ці препарати для використання лікарями, які потім вписують їх в державне замовлення. За це лікарі отримують свої відсотки від обсягу закупівлі, або інші види відзнак, як то поїздки за кордон на конференції, чи відпочинок”.Варто відмітити, що експерти Центру протидії корупції в своєму аналітичному звіті “Прозорі/неПрозоррі закупівлі” стверджують, що антикорупційна реформа в публічних закупівлях ліків, а саме їх трансформація до міжнародних організацій спрацювала в першу чергу тому, що всі процедури були виведені з-під дії українського законодавства.
Препарати закуповувались на міжнародних майданчиках та через процедури, якими користуються по всьому світу. Жодна структура в Україні не могла заблокувати ці закупівлі, як це відбувалося раніше в разі спроби заходу на ринок нового гравця. В
першу чергу мова йде про правоохоронну систему, які намагалися, але безуспішно, втрутитися і в закупівлі міжнародних організацій та чинили систематичний тиск не лише на міжнародні структури, але й МОЗ та Уряд. Їх ціллю було – дискредитувати реформу та повернути закупівлі назад в МОЗ.Загальна економія по програмам з онкології в 2016 році, в порівнянні із цінами МОЗ в 2014 році склала 52% по програмі дорослої онкології, та 27% по програмі дитячої онкології. 93% препаратів для лікування дорослої онкології та 78% препаратів для лікування дитячої онкології було закуплено дешевше цін, за якими їх закуповувало Міністерство охорони здоров’я в 2014 році. 31 препарат, було додатково закуплено по програмі дитячої онкології, які раніше не закуповувалися державою.
- У центрі Донецька вивісили прапор України (фото)
- У столиці можна буде анонімно скаржитися на корупціонерів у КМДА
- Укрзалізниця призначила 20 додаткових потягів на травневі свята
- У Чернівцях тролейбус до Садгори курсуватиме з 6.30 до 21:00 - міськрада
- З 1 травня розпочнеться прийом проектів до цьогорічного «Бюджету ініціатив чернівчан»